Grab the widget  IWeb Gator

Khamis, 27 Ogos 2009

MURID ENGGAN SERAH 50 SEN DITOREH KEMALUAN

ALOR SETAR: Seorang murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Iskandar di sini, cedera pada kemaluannya akibat ditoreh dengan pisau lipat oleh rakan sekelas kerana mangsa enggan menyerahkan wang 50 sen yang dimintanya, kelmarin.


Kejadian jam 1 tengah hari itu menyebabkan buah zakar Muhammad Amir Amri, 7, luka sepanjang tiga sentimeter.
Ketika negara kita sedang hebat dilanda wabak H1N1 yang bagi saya tidak ubah seperti yang pernah diucapkan oleh lidah mulia Nabi Muhammad SAW mengenainya:


” Bagaimana keadaan kamu ketika lima perkara berlaku di kalangan kamu, dan aku berlindung dengan Allah dari terjadinya perkara itu kepada kamu atau kamu sempat menempuhnya. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil).”


Baginda Nabi SAW juga merangkaikan hadis tersebut antara kejadian yang saling berkait bagi mereka yang berfikir dan mahu menjadikan Islam sebagai panduan dan aturan hidup; Muslim baik dan non-Muslim baik.

Sesungguhnya kerosakan yang berlaku di dunia hari ini samada di darat dan di laut segalanya adalah disebabkan oleh kerakusan manusia yang diberi kesempatan untuk memimpin dunia dan urusan mereka.

Ayat 41, surah Ar-Ruum menyatakan; “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; …

Telah Allah SWT bertanyakan kepada malaikat di saat ingin diciptakan Nabi Adam A.S:

Surah al-Baqarah, ayat 30 yang bermaksud
                        “Sesungguhnya Aku akan menjadikan manusia sebagai khalifah di muka bumi. Lalu para malaikat bertanya, ‘Apakah Engkau hendak menjadi di muka bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah sedangkan kami sentiasa bertasbih dan memuji Engkau?’ Allah menjelaskan; ‘Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”.

Hari ini kebejatan yang telah dinaqalkan (dari hadis Nabi SAW di atas)…. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil) – dapat kita lihat kebenarannya.

Hari ini 1Malaysia dicanang dan digemparkan dengan siri-siri dasar dan approach pemimpin yang bukan setakat tidak mesra rakyat malah yang paling malang ialah tidak mesra Islam- yang dengannya kita akan selamat. Selamat dari petaka yang ditimpakan kepada rakyat darihal kejahilan pemimpin.

Jujur sebagai manusia yang dengan segala kelemahan kita rakyat yang di bawah teramat letih untuk membentuk generasi beriman dan berakhlak sedang dalam masa yang sama pemimpin di atas sana masih dengan jahil-dungu masing-masing.


Kalaulah kami tidak difahamkan dengan janji-janji Allah dan kemurahan-keredhaan Allah SWT kepada kami yang ingin berjuang dijalan-Nya, sudah tentu kami tinggalkan saja kerja-kerja membaiki ummah ini. tetapi sunnah Nabi Yunus tidak mengajar kami bersikap sebegitu.

Selain berjihad menegakkan syariat Islam di bumi Malaysia ini, kami tidak akan lupa dan juga tidak akan putus-putus berdoa dan berharap sepertimana al-Quran menyebut bahawa Allah SWT akan memberikan pemerintahan dan kekuasaan kepada orang-orang yang beriman dan beramal kebaikan:

‘Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan beramal salih, bahawa Ia akan memberikan khalifah (menggantikan penguasa-penguasa yang ada) kepada mereka di muka bumi sebagaimana Ia telah memberikan khalifah itu kepada orang-orang sebelum mereka’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan