Grab the widget  IWeb Gator

Khamis, 2 September 2010

Malam Ke 21 Tazkirah

Tazkirah oleh Ustaz Zulkifli banyak membicarakan berkenaan dengan isu semasa yang berlaku dalam Malaysia mutakhir ini sehingga mendatangkan kekeliruan kepada masyarakat yang kurang Ilmu dalam Islam. Antara isu nya ialah mengenai berdoa kepada orang bukan Islam dan orang bukan Islam masuk ke surau dan masjid. Seperti mana yang kita semua sedia maklum banyak sejarah Nabi kita Muhammad s.a.w yang membuat pertemuan dan perbincangan dengan orang-orang kafir Quraisy pada waktu itu di dalam Masjid, dan ini menunjukkan boleh orang bukan Islam Masuk kedalam masjid. Hanya orang yang berfahaman UmNo sahaja yang akan menyatakan tak boleh orang bukan islam masuk ke dalam masjid.
 Isu lagi satu iaitu isu doa. Zaman Nabi sebelum Islam berkembang, memang Nabi selalu berdoa kepada Allah semoga orang-orang kafir yang menentang Nabi pada waktu mereka dapat menerima Islam dan menyokong perjuangan Rasullullah. Saya ingat kalau Nabi hidup lagi dan mendoakan orang bukan islam untuk memeluk islam rasa Utusan pun keluar juga berita dimuka depan Akhbar tersebut.
Nampak sangat perlu banyak majlis Ilmu diadakan di Masjid-masjid yang dikuasai oleh Umno bagi memahamkan ahli Kariah tentang Islam yang Syumul dan bukan berfikiran sempit seperti Ahli-ahli agama yang ada kepentingan Politik dan peribadi baik dari golongan Mufti ataupun Ustaz-ustaz. Mereka sesungguhnya tidak beramal dengan Ilmu mereka yang tak selayaknya digelar sebagai Mufti atau sebagainya. Hanya gelaran Ulamak Terompah kayu yang layak bagi mereka.

1 ulasan: