Grab the widget  IWeb Gator

Khamis, 5 Ogos 2010

IBADAH PUASA DAN HIKMAHNYA

Puasa itu adalah rukun ketiga dalam rukun Islam. Satu ibadah yang berkaitan dengan batin dan peribadi orang-orang Muslim baik lelaki mahupun wanita berkewajipan melakukan Ibadah puasa pada bulan Ramadhan. Mereka merasakan kerugian jika tidak dapat melaksanakan puasa pada bulan Ramadhan. Setiap orang yang berpuasa beerti dia telahpun melakukan penyedian kepada perkara-perkara berikut :

1. mengulangi kembali pelajaran berkenaan dengan puasa agar kita memasuki dan menjalani bulan puasa itu dengan pengetahuan yang telah difahami.
2. Memperlihatkan kepada sesama kita kegembiraan dan ketenangan jiwa dalam menghadapi bulan Puas, sebagaimana Rasulullah s.a.w dan ssahabat-sahabat telah memperlihatkan demikian.

Membanyakkan doa, moga-moga Allah memberikan tenaga, kelapangan kesempatan kesempatan mengerjakan puasa dan mudah-mudahan Allah mentaufiq kan kita supaya dapatlah kita menunaikan puasa dengan hati yang jujur dan tulus ikhlas.

Bulan puasa ini adalah bulan latihan jihad, memerangi hawa nafsu haloba dan tamak. Bulan puasa adalah bulan bercucuk tanam untuk akhirat, bulan yang memberi bekalan untuk hari kemudian, bilan membersihkan diri dari berbagai dosa serta menghiaskan diri dengan budi yang tinggi dan pekerti yang luhur. Maka kita perlu menunaikan segala hak puasa dengan sempurna. Mari kita sama-sama mengusahakan bekalan-bekalan akhirat di bulan Ramadhan dengan sepenuh hati dan sekuat tenaga.

Tidak lupa juga marilah kita sama-sama berazam sempena bulan Ramadhan iniuntuk kita terus bekerja bagi menumbangkan UNMO dan Barisan Nasional yang banyak memberi masalah kepada rakyat di Malaysia ini. Semoga Allah memberkati usaha kita. Disini kami ingin mengucapkan Selamat Berpuasa dan semoga dapat melakukan Ibadah dengan sempurna dan memperolah pahala dari Allah s.w.t. Blog anakkdas juga mengucapkan terima kasih diatas sokongan pembaca semua selama ini. Wassalam. Hancur UMNO.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan